روش صحیح زندگی از نگاه قرآن

یكی از مسائل مهمی كه در سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالی مطرح شد و اگر مورد توجه مسئولین فرهنگی و اجرایی كشور قراربگیرد می تواند راهگشای بسیاری از مشكلات در جامعه باشد مسئله سبك زندگی و اهمیت پرداختن به آن است .رهبر انقلاب اسلامی، در تشریح مفهوم سبك و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسكن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، كسب و كار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیطهای مختلف، اشاره كردند و افزودند: در واقع سبك زندگی به همه مسائلی بر می گردد كه متن زندگی انسان را شكل می دهند.

ادامه نوشته

عوامل مؤثر بر تحول سبك زندگي خانواده‌هاي ايراني

درادبیات جامعه‌شناسی از مفهوم سبک زندگی دو برداشت و دو گونه مفهوم‌سازی متفاوت به عمل آمده است. در فرمول‌بندی نخست که سابقه آن به دهه 1920 باز می‌گردد، سبک زندگی، معرف ثروت و موقعیت اجتماعی بوده و غالبا به عنوان شاخصی برای تعیین «طبقه اجتماعی» به کار رفته است. در فرمول‌بندی دوم، سبک زندگی نه راهی برای تعیین طبقه اجتماعی بلکه شکل اجتماعی نوینی دانسته می‌شود که تنها در متن تغییرات فرهنگی مدرنیته و رشد فرهنگ مصرف‌گرایی معنا می‌یابد

ادامه نوشته

چيستي سبک زندگي اسلامي ايراني(1)

 استاد حسن رحيم پور ازغدي استاد دانشگاه و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي طي يک سخنراني مبسوط به تشريح ابعاد مختلف موضوع سبک زندگي اسلامي-ايراني پرداخته اند. با سپاس از ايشان  به خاطر اجازه انتشار اين گفتار، آنچه از نظرتان مي گذرد بخش اول اين سخنراني است.

ادامه نوشته

زیارت اربعین رکن ولایت

 اربعین

رسالت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس مردم از سوی دیگر بود تا هم جاهلان را عالم نماید و هم گمراهان را هدایت کند و در نتیجه، جهل علمی و جهالت عملی را از جامعه جدا سازد. همین دو هدف در متن زیارت اربعین سالار شهیدان علیه السلام تعبیه شد؛ چنان که منشأ ددمنشی منکران رسالت و دشمنان نبوّت، حبّ دنیا و شیدایی زرق و برق آن بود و عامل مهمّ توحّش منکران ولایت و دشمنان امامت نیز همان غَطْرَسه دنیا و دلباختگی به آن بود، که در بخشی از زیارت اربعین به آن اشارت شده است.

ادامه نوشته

تفسیر سوره قریش

http://ahlolbait.com/files/13867087101.gif

 برخى مفسران، این سوره را ادامه سوره قبل دانسته و به روایاتى استناد مى‏كنند كه جدا كردن آن دو را در نماز جایز نمى‏داند. نظیر دو سوره ضحى و انشراح. اگر ابرهه پیروز مى‏شد معاش قریش از هم مى‏پاشید و به خاطر حفظ معاش قریش، خداوند اصحاب فیل را نابود كرد.

ادامه نوشته